E-book Instagram-Cursus Review

Is dit het beste handboek om jouw Business via Instagram naar een next level te tillen?

Gemiddelde leestijd: 21 minuten

Social media is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Onwijs veel Nederlanders hebben één of meerdere social media accounts en blijven op die manier in contact met vrienden en familie. Ondertussen heeft de opkomst van de social media kanalen voor bedrijven ook flinke mogelijkheden geboden.

Bedrijven zijn immers ineens in staat om een onwijs breed publiek te bereiken. De marketing van veel bedrijven is door de komst van social media fors veranderd; mede daardoor zie je op bijvoorbeeld Instagram steeds meer gesponsorde berichten naar voren komen.

In de afgelopen jaren is Instagram aan een flinke opkomst bezig. Het bedrijf, tegenwoordig eigendom van Facebook, heeft een prima concept en heeft óók in Nederland al behoorlijk veel leden/volgers. Enkele jaren terug kwam ik via een vriendin achter het bestaan van Instagram. Destijds was het social media kanaal nog niet zo populair als tegenwoordig, waardoor het aantal gebruikers ook een stuk lager lag.

Die vriendin wees mij er echter op dat Instagram ongetwijfeld groot zou gaan worden; ze kreeg uiteindelijk gelijk. Ik volgde zijn raad op en maakte al relatief vroeg een account aan. Dit account maakte ik onder mijn DJ naam aan. Mijn idee was namelijk om via Instagram foto’s van mijn feesten en partijen te kunnen delen. Op die manier zou ik aan mijn naamsbekendheid kunnen bouwen én ook aan vrienden kunnen laten zien waar ik zoal mee bezig was.

Dit liep prima tot ongeveer een jaar geleden. Ook toen liep het overigens nog prima, maar ik voelde/zag dat de groei ietwat stagneerde. Aangezien ik altijd ambitieus ben, was dat iets wat ik niet graag zag. Ik besloot daarom om het iets anders aan te gaan pakken. Hoe? Daar had ik eigenlijk nog geen idee van. Ik besloot daarom om via het internet op zoek te gaan naar handige tips.

Al snel stuitte ik op het e-book ‘30x tips voor je Instagram-cursus’. Dit boek sprak mij direct aan, aangezien het een ander onderwerp binnen Instagram uitgebreid bespreekt. Het draait in dit boek niet zo zeer om het scoren van meer likes, maar juist om het geven van een Instagram-cursus.

Een Instagram-cursus werkt in principe simpel: je maakt een gesloten Instagram account aan en mensen kunnen jou gaan volgen. Dat dienen ze echter tegen betaling te doen, waarna ze toegang krijgen tot een uitgebreide, digitale cursus op Instagram.

Dit is een compleet nieuwe vorm van het geven van cursussen en is behoorlijk populair gebleken. Voor mij zag ik ook genoeg kansen, aangezien ik met mijn ervaring als DJ mogelijk iets op het gebied van muziek aan andere mensen kon gaan leren.

Ik besloot daarom om het boek direct aan te schaffen en me nader te verdiepen in dit relatief nieuwe Instagram-concept. Ben je benieuwd naar de inhoud van dit boek? Ben je benieuwd welke kennis ik zoal opgedaan heb? En wil je weten hoe het afgelopen is met mijn Instagram-cursussen? Lees deze uitgebreide E-book Instagram cursus review door en laat je verrassen!

Wat is het E-book Instagram-cursus?

Met dit boek krijg je aangeleerd hoe je zelf een Instagram-cursus kunt starten. Je leert hoe je dit moet doen, waar je rekening mee moet houden en hoe je hier geld mee kunt verdienen. Volgens de schrijfster is het namelijk mogelijk om écht veel geld met een Instagram-cursus te verdienen.

Persoonlijk ben ik onwijs fan van Instagram. Het is voor mij een uitlaatklep, maar het is voor mij ook dé manier om in contact te blijven met vrienden. Veel vrienden spreek ik niet dagelijks, mede vanwege de hectische maatschappij waar we momenteel in leven.

Via Instagram kan ik alsnog op de hoogte blijven van hun reilen en zeilen. Daarnaast is het ook een prima medium om op de hoogte te blijven van het nieuws en uiteraard zijn er ook onwijs veel grappige/leuke filmpjes en foto’s op Instagram te vinden.

Ik vermaak me dus prima op Instagram, maar heb me nooit gerealiseerd dat het echt mogelijk is om (veel) geld te verdienen met een Instagram account. Daar kwam ik eigenlijk door dit boek achter; mijn aandacht was dus ook al snel getrokken.

In deze uitgebreide review vertel ik je graag meer over de inhoud van dit boek, maar ook over mijn persoonlijke bevindingen. Lees de review op je gemakje door en start nadien mogelijk direct met je eigen Instagram-cursus!

Bekijk in onderstaande video de inhoud van dit e-book.

Wie heeft dit boek geschreven?

Bij een dergelijk boek vind ik het onwijs belangrijk om nader naar de schrijfster te kijken. Wie heeft dit boek geschreven? Wat was haar beweegredenen daarvoor? En op basis van welke informatie is dit boek geschreven? Dat zijn stuk voor stuk belangrijke vragen, aangezien ik daarmee direct een duidelijk(er) beeld van een boek kan krijgen.

Ik ging dus ook direct op zoek naar wie dit boek geschreven heeft, maar daar hoefde ik gelukkig niet al te lang naar te zoeken. Op de voorpagina van het boek prijkt namelijk de naam ‘Suzanne van Duijn’. Dat is alvast een pluspunt, want Suzanne is blijkbaar niet bang om met naam en toenaam op de voorpagina van een boek te staan. Dat straalt vertrouwen, betrouwbaarheid en transparantie uit.

Wat ik echter wel opvallend vind, is dat er géén voorwoord te vinden is. Ik weet dus niet wat de beweegredenen van Suzanne van Duijn waren om dit boek te schrijven. Ik weet daarnaast ook niet echt wie zij is en wat zij in het dagelijkse leven doet. Toen ik het boek eenmaal aan het doorbladeren was, kwam ik er op laatste pagina alsnog achter wie Suzanne van Duijn nou echt is.

Op de laatste pagina staat namelijk het hoofdstuk ‘Over de auteur’. Prima dat het alsnog in het boek staat, maar ik ben van andere boeken gewend dat het aan het begin van het boek staat. Enfin, het is een goed teken dat er alsnog het één en ander over Suzanne van Duijn te vinden is.

Suzanne is eigenaar van de blog ‘Vrijemeid.nl’ en is al enkele jaren actief als freelance PR-adviseur en content creator. Met haar eigen onderneming richt Suzanne zich onder meer op een platform voor vrouwelijke ondernemers. Ook heeft hij in het verleden meerdere Instagram-cursussen gegeven, waarbij de Instagram-cursus ‘Reizend ondernemen’ de allereerste was.

Nadien zijn nog meerdere Instagram-cursussen gevolgd, maar Suzanne zag ook de potentie van een e-book in. In maart 2019 lanceerde ze haar eerste e-book ‘Reizend ondernemen’, waarna al snel daarna het e-book ‘Instagram-cursus’ uitgebracht werd. Suzanne van Duijn is dus een druk bezet vrouwtje en is niet bang om nieuwe dingen uit te proberen.

Dat spreekt mij ontzettend aan. Ik ben dus zeker te spreken over de schrijfster van dit boek. Ik vind het prettig dat ze open en transparant is. Daarnaast blijkt uit haar verleden dat ze veel ervaring heeft met het geven van Instagram-cursussen en het schrijven van boeken. Gezien haar werk(verleden) heeft ze hier ook écht verstand van. Suzanne van Duijn scoort dus zeker meerdere pluspunten bij mij!

Voor wie is dit boek geschikt?

Je vraagt je nu wellicht af; voor wie heeft Suzanne dit boek geschreven? Nou, daar vertelt Suzanne in het boek eigenlijk al direct iets over meer. Het boek begint namelijk met de volgende passage: ‘Toe aan iets nieuws voor je onderneming?

Iets om je bedrijf naar een hoger level te tillen en meer inkomsten te genereren?’. Uit deze passage blijkt direct dat Suzanne dit boek voor (digitale) ondernemers heeft geschreven. Voor ondernemers die graag meer willen leren over nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen.

Volgens Suzanne kan het concept uit dit boek door elke ondernemer gebruikt worden. Zij richt zich dan ook op een breed publiek, aangezien er in Nederland behoorlijk wat ondernemers actief zijn.

Daarnaast is het boek ook onwijs informatief voor mensen die graag iets meer over Instagram willen leren. Zij kunnen in dit boek veel informatie vinden over hoe je een prima Instagram account op kan starten. Ook voor bijvoorbeeld influencers kan dit boek dus van meerwaarde zijn.

Al met al is het boek in de basis bedoeld voor ondernemers. Ben jij ook een ondernemer en toe aan iets nieuws voor je onderneming? Dan is dit mogelijk hét boek voor je!

Hoe is het boek opgebouwd?

Op de tweede pagina van het boek heeft Suzanne van Duijn de inhoudsopgave geplaatst. Uit deze inhoudsopgave blijkt direct dat het boek uitgebreid opgebouwd is. In totaal telt het boek 30 hoofdstukken, waarbij de meeste hoofdstukken slechts een halve pagina in beslag nemen. Om je een indruk van de opbouw te geven, heb ik hieronder de eerste 10 hoofdstukken uitgewerkt.

  • Hoofdstuk 1: Een goed onderwerp
  • Hoofdstuk 2: Het is zwaarder dan het lijkt
  • Hoofdstuk 3: Zet de reactie-functie in Stories uit
  • Hoofdstuk 4: Tien dagen is te lang
  • Hoofdstuk 5: Hoeveel Stories per dag?
  • Hoofdstuk 6: Heldere uitleg
  • Hoofdstuk 7: Begin met een pilot en houd de prijs laag
  • Hoofdstuk 8: Verhoog de prijs als de cursus waardevol blijkt
  • Hoofdstuk 9: Afwisselende Stories
  • Hoofdstuk 10: Houd je personal brand in gedachten

Uit deze eerste tien hoofdstukken blijken twee dingen: het boek is uitgebreid opgebouwd aan de hand van tips en het boek richt zich grotendeels op de Instagram stories. Dat patroon zet zich overigens ook nog door in de overige 20 hoofdstukken van het boek.

Ik betwijfel echter of de term ‘Hoofdstuk’ in dit geval wel correct is. Suzanne van Duijn geeft in principe 30 tips die vervolgens in een paar zinnen toegelicht wordt. Deze opbouw spreekt mij persoonlijk erg aan, aangezien Suzanne direct tot het punt komt. Ze heeft de hoofdstukken kort en bondig gehouden, waardoor het erg prettig doorleest.

De inhoud van het boek

Nu je eenmaal weet hoe het boek opgebouwd is, is het van belang om verder te kijken naar de inhoud van het boek. Wat kan je nou écht van dit boek leren? Allereerst was dit boek voor mij een eyeopener. Ik wist namelijk helemaal niet dat er iets als een Instagram-cursus bestond. Daarnaast sprak de inhoud van de inleiding mij ook direct aan.

Suzanne van Duijn geeft in die inleiding eigenlijk aan dat een Instagram-cursus een prima manier is om veel geld te gaan verdienen. Je hoeft eigenlijk maar één cursus te maken, waarna je flink op kunt schalen.

Het maakt voor een dergelijke cursus namelijk niet uit of je 30 of 300 deelnemers heeft; de cursus blijft hetzelfde. De inkomsten kunnen echter fors toenemen als je 300 deelnemers weet te verkrijgen. Hoe je dat voor elkaar kunt krijgen, lees je in dit boek. Zoals Suzanne van Duijn zelf zegt: de 30 tips en learnings in dit e-book helpen je op weg.

Over de inhoud van het boek ben ik persoonlijk behoorlijk te spreken. Suzanne van Duijn bespreekt een behoorlijk nieuw fenomeen en doet dat op een uiterst nette manier. Ze heeft de juiste bewoordingen gekozen en ze heeft alles zo kort en bondig mogelijk proberen te houden.

Hierdoor leest het boek lekker door en doe je ook snel de benodigde kennis op. Daarnaast valt het mij op dat de inhoud van het boek perfect op elkaar aan slaat.

De inhoud van bijvoorbeeld pagina 18 sluit op de inhoud van de eerste 17 pagina’s aan. Het boek is niet al te dik (slechts 14 pagina’s met echte informatie), maar het boek bevat desondanks behoorlijk veel informatie. Informatie waardoor een ieder met zijn/haar eigen Instagram-cursus kan gaan beginnen.

Het boek wordt door Suzanne van Duijn overigens ook een prima manier afgesloten. Het laatste hoofdstuk heeft namelijk de titel ‘Borduur voort op succes’ gekregen. Die tip slaat eigenlijk precies de spijker op zijn kop; in een carriere als digitale ondernemer kan je nooit tevreden zijn met de behaalde resultaten.

Het succes dat je behaald hebt, moet je continue verder proberen uit te breiden. Op het internet, en dus ook op Instagram, telt namelijk absoluut het gezegde ‘Stilstand is achteruitgang’. Deze laatste tip is in mijn ogen kenmerkend voor de inhoud van het boek. De inhoud is geen hogere wiskunde, maar de inhoud is wel ongelooflijk handig voor een brede groep van een ondernemers.

Wat vinden andere lezers van dit boek?

Zoals je wellicht van mij gewend bent, kijk ik ook graag naar de meningen van andere lezers. Op die manier kan ik achterhalen of mijn mening gedeeld wordt of dat ik de enige ben die enthousiast over een bepaald boek is. In dit geval ben ik behoorlijk enthousiast, maar geldt dat ook voor de andere lezers van het boek ‘Instagram-cursus’?

Als ik op zoek ga naar de meningen van andere lezers, kom ik in eerste instantie niet al te veel recensies tegen. Het boek is nog niet al te bekend en daardoor hebben ook nog niet heel veel lezers hun ervaringen op het internet gedeeld.

Uiteindelijk kom ik op de website van Suzanne van Duijn wel enkele recensies tegen. Zo is het bijvoorbeeld Claire die het volgende zegt: “Dit e-book van Suzanne inspireert je om meteen aan de slag te gaan. De handige tips bieden houvast en laten zien waar je allemaal aan moet denken bij het opzetten van een Instagram-cursus.”

“Dit e-book van Suzanne inspireert je om meteen aan de slag te gaan. De handige tips bieden houvast en laten zien waar je allemaal aan moet denken bij het opzetten van een Instagram-cursus.”

Claire van Bavel

Die beoordeling sluit eigenlijk perfect aan op mijn bevindingen. Maar, hoe betrouwbaar is deze review aangezien hij op de website van Suzanne van Duijn geplaatst staat? Het is uiteraard logisch dat Suzanne geen negatieve recensies op haar website plaatst.

Onder aan de streep kan ik dus geen duidelijk antwoord geven op de vraag ‘Wat vinden andere lezers van dit boek?’. Pas als dit boek iets bekender wordt, gaan meer mensen hun ervaringen en meningen op het internet delen. Het is dus nog even wachten tot het moment dat dit boek ‘viral’ gaat.

Wat krijg je als je dit boek koopt?

In sommige gevallen krijg je nog bepaalde bonussen meegeleverd als je een e-book koopt. Is dat bij dit e-book ook het geval? Nee, je krijgt niet specifiek extra bonussen meegeleverd. Wat je wel meegeleverd krijgt, zijn instructies over het omzetten van het boek naar een epub-bestand.

Met een dergelijk bestand ben je in staat om het boek via een E-reader te lezen. In mijn ogen is het zeker handig dat Suzanne van Duijn aangeeft dat dit kan en dat ze ook uitlegt hoe je dit moet doen.

Daarnaast wijst Suzanne je ook maar al te graag op haar andere e-books. Zoals ik reeds eerder in deze review zei, heeft Suzanne namelijk nog meerdere e-books uitgebracht. Die e-books staan ook aan het einde van dit boek vermeld en kunnen dus deels worden gezien als een bonus. Als je van deze bonus gebruik wilt maken, moet je uiteraard wel een bepaald bedrag betalen.

Wat kost dit e-book?

Voor niets gaat de zon op. Het is dus ook niet verwonderlijk dat Suzanne geld vraagt voor dit e-book. Als je dit e-book wilt gaan lezen, moet je een bedrag van 15,95 euro betalen. Dit bedrag is inclusief BTW.

Na het aanschaffen van het boek krijg je in jouw mailbox het pdf bestand aangeleverd. Dat pdf bestand is in principe het e-book. Middels bepaalde handelingen kan je eventueel het e-book omzetten naar een epub-bestand, zodat je het boek ook via je E-reader kunt lezen.

Het is goed om te weten dat je dit e-book niet kunt retourneren. Dit wordt duidelijk op de website van Suzanne van Duijn benoemd. Daarnaast krijg je van Suzanne ook geen 30-dagen-niet-goed-geld-terug garantie of iets dergelijks. Nee, als je het bedrag van 15,95 euro betaald heb, kan je er eigenlijk niet meer onder uit komen. Gelukkig krijg je voor dat bedrag wel een ontzettend leuk en leerzaam boek geleverd.

Kan ik dit e-book aanraden?

Het fenomeen ‘Instagram-cursus’ was voor mij volledig nieuw. Na het lezen van dit boek heb ik echter de benodigde informatie om zelf met een Instagram-cursus aan de slag te gaan. Door een gebrek aan tijd is dat er vooralsnog niet van gekomen, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik de kennis nu heb.

Ik ben dan ook bijzonder te spreken over dit e-book. Dankzij dit e-book heb ik namelijk de benodigde kennis weten te vergaren. Uit alles blijkt dat Suzanne veel ervaring en veel kennis heeft. Die ervaring en kennis weet zij perfect te delen in dit korte en krachtige boek.

Met slechts 17 pagina’s is het niet het meest dikke e-book, maar het e-book bevat wel onwijs veel nuttige informatie. Wel wil ik hieraan toevoegen dat het uiterlijk van het boek wel wat verbeteringen nodig heeft. Het boek komt nu qua uiterlijk een beetje saai over en ik ben van mening dat het uiterlijk wel wat uitdagender mag.

Het antwoord op de vraag ‘Kan ik dit e-book aanraden?’ is dan ook bevestigend. Ja, ik kan dit e-book zeker aanraden. Je hoeft er slechts 15,95 euro voor te betalen en kunt vervolgens je kennis omtrent Instagram naar een hoger level tillen. Je bent vervolgens óók in staat om jouw onderneming naar een hoger level te tillen.

Voor elke (digitale) ondernemer kan ik dit boek absoluut aanraden. Lees het boek door, laat je verrassen en pas de inhoud van het boek in de praktijk toe. Mogelijk sta je dan aan de vooravond van een flinke groei van jouw onderneming!

E-book Instagram-Cursus
E-book Instagram-Cursus

Beoordeling door David van BetrouwbareReviews,

10 apr 2020
4
David van BetrouwbareReviews
Als auteur van BetrouwbareReviews.nl deel ik je graag mijn mening over verschillende (digitale) producten. Dit doe ik aan de hand van betrouwbare reviews die tot stand zijn gekomen na uitvoerig onderzoeken en testen. Na het lezen van een review weet je of het betreffende product iets voor jou is.

Een website voor iedereen die graag gebruikerservaringen wil lezen

Op het internet worden zoveel producten en diensten aangeboden tegen uiteenlopende prijzen. betrouwbarereviews.nl test al deze producten en diensten en geeft een eerlijke en betrouwbare mening.

2 reacties op “E-book Instagram-Cursus Review

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *